RSS Feed

$ek0reh b0rlian(kato org kg den)

lafaz basmalah kalam pmbuka bicara(haish mcm hang tuah nye surat lak)..wakaka..serius2..

sekali lagi berlian masih menjadi topik pilihan d hati..hmm,..x tau la..sbb dh lme pkir prkaitan antra manusia dan berlian..tapi kali ni jom kita kaji dari sudut kekerasan dia lak..

mcm sblum nih kalu kita tau,,berlian ni paling keras dalam golongan spesies mineral..

nak dijadikan cerita sampaikan bilah gergaji diletakkan berlian..supaya mudah la kerja2 si pemotong untuk memotong benda yg boleh dipotong(aiks..mcm knal je lagu nihh)..sampaikan adik bradik si kalsium..batu marmar nama dia...kn keras si marmar tu..kne pakai bilah yg ad berlian pkus unsur kasih sayang dan lembut sang unsur brnama air..maka terpotong la si marmar yg kersa tadi..

hmmm..apo nk dikaitnye???

cm ni2.,pembaca yg saya sayngi sekalian..

Jadilah kita seperti berlian yang keras..walau apa aral yang datang dia tetap teguh menjadi sinar kepada pemerhati agar terus bernilai.Begitu la jugk diri kita sang insan.walu brbagai onak dan duri yang datang sebagaimane kita pada mulanya berakhir dengan kesudahan yang sama.Ujian sebagai manusia biasa adalah satu kepastian.(rujuk surh,,ayat,,0Sedangkan berlian yang tidak mampu berkata2 dan bergerak diuji dengan berbagai situasi dan fenomena yang menjerihkan.apatah lagi kita yang bernama manusia yang diberi brbagai2 kemamouan nak dibanding dengan berlian.

Janganlah kerna perih badai yang kita timpa, maruah diri dikorbankan.Yang lebih menedihkan akidah menjadi pertaruhan.Malulah kita dengan sang berlian tadi.kalu die mampu berkata pasti kita akan ditertawakan.Jangan kita mudah melatah dengan setiap onak dan duri yang kita terpksa lalui.Optimiskan pemikiran lalu kputusan yang diambil menghala dan memotivasikan diri untuk terus berdiri dan kekal insan bernama MUSLIM yang MUSLIH.

Yakin la saudara2ku memang sekarang kita(Islam)ditekan sewenag2nya.dimana2 berlaku penindasan.tapi yakinla ini adalah sunnatullah yang akan melahirkan insan muslim yang bnar2 berkualiti.akidahnya seteguh berlian.ukhwanya setegar ikatan2 si berlian.biar apa halangan yang bakal ditempuhi.redha dan tawakkal bersemat di lubuk sanubari.

Pedih dan menjerihkan untuk melalui proses ini sperti berlian.

berkait dengan peristiwa palestin ini adalah mungkin sebagai satu wasilah untuk menyatu padukan bangsa ARAB yang satu ketika dahulu dikira hebat.

nak diceritakan hebat x hebat nye depa ni..prasan x kalu bdk2 univ and certain skolah kalu konvokesyen je mesti pkai uniform yang kena sewa..apa korang panggil benda tu..JUBAH..btul x???

haaa,,TERKEZUT...dulu org2 barat kan ramai pi tanah arab mnuntut ilmu..so sbg kenangan kpd jasa2 arab ni diorng pun wat lah jubah ni..wallualam..sama2 la kita berdoa disabatkan iman n diri..

aku berlian ???


hmmm...

lme x mnulis,so nk mula blik la nii...

dimulakn dgn lafaz basmalah,..

ok..berlian..setelah lama menilai dan membuat pmrhatian,seperti yg kita tahu,berlian sgtlah bernilai,mahal,memukau,dihargai dan ber bagai2 perkataan yg sesuai dgn mata2 yg melihat.

sebut ttg berlian, bila melihat perjalanan hidup berlian ini, dia(penulis wakilkn berlian dgn dia) lahir dr sekelompok unsur yg pada awalnya hnya lah sekadar debu, atau apa2 yg tidak bernilai,.mngotori ruang2 sedia ada,senang kata hanya pemandangan yang menyakitkan mata..

tetapi,tidak disangka2,setelah sang carbon ini,ditekan oleh persekitaran yg ada,dihimpit oleh masyarakat sekeliling,dan proses ini memakan masa yg sangat panjang..yang pasti hnya sang carbon yg bnar2 tabah,sabar,dan optimis dalam mnjalani proses yg brulang2 shja dpt mnjadi dia si BERLIAN

kalu nk tau berlian ni bukan la calang batu.. kita tgk sket sifat2 dia k..

-Mineral yg terkeras di dunia(so sgt2 kebal dari tekanan dll)
-Daya tahan suhu yg sgt2 tinggi
-Ikatan antara atom yg sgt2 kuat
-Sgt2 tajam bila dibentuk dengan baik
-Sungguh bernilai d sisi masyarakat

amacam terliur x??dan untuk pengetahuan kwan2,,lombong2 berlian ni byk di South Africa dan nak tambah lg input..kbykan lombong2 ni dikuasai satu bangsa yang paling byk diturunkan Nabi2 yg hebat2..sape ek kaum tuh..Kaum Yahudi la..

ok2..mesti sume pelikkan..apehal tulis pasal berlian x tntu pasal nih..nk jadi tauke berlian ke?ke nak bukak lombong berlian..

kawan2..begitu la manusia bergelar insan..sedarla kita ini dulu datangnya dari setitik air yg kotor yakni air mani..rujuk(surah al-a'laq)dan asal manusia ini hnyala dari tanah yg langsung tidak bernialai.tetapi dgn zat yg maha kuasa bermulanya dari rahim sang ibu perkembangan air mani tadi mula berubah sifat yang akhirnya lengkaplah menjadi manusia yg ditunggu oleh insan disekeliling sang ibu.rujuk surah.. ayat..

Setelah melihat sirah nabi2 dan sahabat2 dapatla saya kaitkan berlian dengan kelahiran manusia bukan sahaja setnding dgn brlian malah lebih bernilai..knape??

Bila sesorang itu ditekan dan hidup dalam serba kekurangan dan penuh dengan ujian maka ia akan melahirkan insan yg sangat2 belajar erti kehidupan.

Sangat bijak dalam mnyelesaikan maslah.Dia akan datang dengan berbagai2 pnyelesaian.Mnjadikan dia kreatif,kritis dalam mnghadapi rintangan yang kadang2 datang tanpa diduga dan badai yang masih belum pasti bentuknya

Kesusahan juga mnjadikan dia sgt2 survive dalam khidupan..hmmm so x mnjadikan alasan susah hidup ini sebagai pnghalang dalam kehidupan..k..slamat menilai..to be continue..