RSS Feed

$ek0reh b0rlian(kato org kg den)

lafaz basmalah kalam pmbuka bicara(haish mcm hang tuah nye surat lak)..wakaka..serius2..

sekali lagi berlian masih menjadi topik pilihan d hati..hmm,..x tau la..sbb dh lme pkir prkaitan antra manusia dan berlian..tapi kali ni jom kita kaji dari sudut kekerasan dia lak..

mcm sblum nih kalu kita tau,,berlian ni paling keras dalam golongan spesies mineral..

nak dijadikan cerita sampaikan bilah gergaji diletakkan berlian..supaya mudah la kerja2 si pemotong untuk memotong benda yg boleh dipotong(aiks..mcm knal je lagu nihh)..sampaikan adik bradik si kalsium..batu marmar nama dia...kn keras si marmar tu..kne pakai bilah yg ad berlian pkus unsur kasih sayang dan lembut sang unsur brnama air..maka terpotong la si marmar yg kersa tadi..

hmmm..apo nk dikaitnye???

cm ni2.,pembaca yg saya sayngi sekalian..

Jadilah kita seperti berlian yang keras..walau apa aral yang datang dia tetap teguh menjadi sinar kepada pemerhati agar terus bernilai.Begitu la jugk diri kita sang insan.walu brbagai onak dan duri yang datang sebagaimane kita pada mulanya berakhir dengan kesudahan yang sama.Ujian sebagai manusia biasa adalah satu kepastian.(rujuk surh,,ayat,,0Sedangkan berlian yang tidak mampu berkata2 dan bergerak diuji dengan berbagai situasi dan fenomena yang menjerihkan.apatah lagi kita yang bernama manusia yang diberi brbagai2 kemamouan nak dibanding dengan berlian.

Janganlah kerna perih badai yang kita timpa, maruah diri dikorbankan.Yang lebih menedihkan akidah menjadi pertaruhan.Malulah kita dengan sang berlian tadi.kalu die mampu berkata pasti kita akan ditertawakan.Jangan kita mudah melatah dengan setiap onak dan duri yang kita terpksa lalui.Optimiskan pemikiran lalu kputusan yang diambil menghala dan memotivasikan diri untuk terus berdiri dan kekal insan bernama MUSLIM yang MUSLIH.

Yakin la saudara2ku memang sekarang kita(Islam)ditekan sewenag2nya.dimana2 berlaku penindasan.tapi yakinla ini adalah sunnatullah yang akan melahirkan insan muslim yang bnar2 berkualiti.akidahnya seteguh berlian.ukhwanya setegar ikatan2 si berlian.biar apa halangan yang bakal ditempuhi.redha dan tawakkal bersemat di lubuk sanubari.

Pedih dan menjerihkan untuk melalui proses ini sperti berlian.

berkait dengan peristiwa palestin ini adalah mungkin sebagai satu wasilah untuk menyatu padukan bangsa ARAB yang satu ketika dahulu dikira hebat.

nak diceritakan hebat x hebat nye depa ni..prasan x kalu bdk2 univ and certain skolah kalu konvokesyen je mesti pkai uniform yang kena sewa..apa korang panggil benda tu..JUBAH..btul x???

haaa,,TERKEZUT...dulu org2 barat kan ramai pi tanah arab mnuntut ilmu..so sbg kenangan kpd jasa2 arab ni diorng pun wat lah jubah ni..wallualam..sama2 la kita berdoa disabatkan iman n diri..

0 comments: